home map mail
KBS logo

Вівторок, 27 Червня, 15:38

новини

опитування

Що заважає банківській системі України активізувати процес оздоровлення національної економіки?


Архів опитувань

e-mail розсилка

НОВИНИ

Звіт про дії Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз» для захисту інтересів банків щодо капіталізації

Проблематика: Законом № 1586-VII від 04.07.14 підвищено мінімальний розмір статутного капіталу банків зі 120 млн.грн. до 500 млн.грн. та зобов’язано діючі банки привести розмір капіталу до цих вимог протягом 10 років, а Нацбанк - розробити поетапний план, який передбачав рівномірне нарощення капіталу до 500 млн.грн. (Постанова НБУ №464 від 06.08.14). Як наслідок, в 2015 р. банками були складені та погоджені з НБУ і акціонерами графіки докапіталізації.

 

На початку 2016 р. НБУ раптово, без обґрунтування та обговорення з банками,  значно прискорив темпи капіталізації за абсолютно нелояльним до невеликих банків графіком (Постанова № 58 від 04.02.16).

 

УКБС організував кампанію, спрямовану на захист інтересів невеликих банків України, та згуртував зусилля професійних об’єднань учасників фінринку для спільного звернення до Президента України, Прем’єр-міністра, керівництва профільного Комітету ВРУ, голів депутатських фракцій і груп, бізнес-омбудсмена щодо негативних наслідків прийняття Постанови НБУ №58 і необхідності негайного її скасування.

 

УКБС зазначив, що рішення НБУ матиме негативні економічні наслідки та ставить невеликі банки під загрозу знищення, всупереч національним інтересам та міжнародній практиці. Створив інформаційний резонанс щодо проблематики - виступив у понад 30 провідних українських ЗМІ з публікаціями та критикою рішення НБУ («УКБС закликає НБУ зупинити корупційний перерозподіл ринку», «УКБС пропонує НБУ розробити програму розвитку та підтримки малих і середніх банків», «УКБС: під тиском ВРУ Нацбанк перегляне докапіталізацію банків», тощо).

 

УКБС переконав аргументами профільний Комітет ВРУ щодо необхідності негайного  скасування Постанови № 58, яка суперечить:

-         світовій практиці банківського регулювання щодо базування послідовного банківського нагляду на стратегічно-прогнозованих і прозорих нормах;

-         головному завданню регулятора в ринковій економіці – піклуватись про надійність банків, а не про їх розмір. Основним критерієм надійності банків є не абсолютні, а відносні показники – достатність капіталу, ліквідність, прозорість власності, диверсифікація ризиків. У більшості малих і середніх банків норматив Н2 вдвічі вище мінімально допустимого рівня;

-         вимогам Базель-ІІІ щодо використання буферу капіталу банку  під час спаду в економіці (в Україні відбувалось падіння ВВП і ріст інфляції, тому у акціонерів відсутні джерела для отримання прибутків для докапіталізації). При таких вимогах Постанова №58 загрожувала руйнуванням не тільки бізнесу акціонерів банків, а й підприємств, які банки обслуговують;

-         європейському досвіду капіталізації банків, оскільки вдвічі перевищує даної норми в стабільних європейських країнах;

-         міжнародній практиці прийняття рішень, за якою будь-які законодавчі новації, особливо в частині капіталізації банків, проходять оцінку можливих наслідків їх застосування, що передбачає широке обговорення та консультації з банківською спільнотою та аналітиками, у т.ч. авторитетна European Banking Authority (EBA);

-         ризикам концентрації збитків, оскільки (за даними НБУ) 98% негативного фінрезультату всіх платоспроможних банків мали банки І групи. При цьому, близько 50% збитків були сконцентровані в 4-х банках з російським капіталом. Тому економічно доцільніше було мінімізувати ризики діяльності великих банків;

-         умовам конкуренції на ринку, оскільки держава контролює величезний сегмент ринку, одночасно погіршує умови для бізнесу недержавних банків та ставить їх в нерівні умови;

-         умовам доступності українських підприємств, особливо МСБ, до кредитних ресурсів, та збільшенню обсягів кредитування економіки. При цьому, схеми  гарантій за кредитами МСБ підтримується міжнародними організаціями, що потребує відповідних заходів від НБУ.

-         гарантії, що добре капіталізовані банки з іноземним капіталом, у яких наджорсткі вимоги до надання кредиту та застави, кредитуватимуть український бізнес;

-         соціально-економічним потребам суспільства, оскільки потрібно посилити довіру до банківської системи та державних інститутів, не допустити відтік коштів та зростання безробіття й інфляції.

 

В результаті Комітет ВРУ підготував законопроект про повернення до узгоджених з акціонерами графіків докапіталізації банків і вже на засіданні 31.03.16 рекомендував Парламенту прийняти з/проект № 4230 від 15.03.16 за основу.

 

Як наслідок, керівництво НБУ повідомило про готовність пом’якшити вимоги щодо докапіталізації та переглянути Постанову № 58. Після чого вийшла відповідна Постанова НБУ № 242 від 07.04.2016, яка вимагає мiнiмальний розмiр капiталу в 200 млн. грн. до 11 липня 2017, замiсть 300 млн. грн. до 11 січня 2017.

 

УКБС був єдиною організацією, яка послідовно та системно захищала інтереси малих і середніх банків України в цьому питанні, навіть попри саботаж з боку інших наближених до регулятора асоціацій.

 

Подальші дії: На даний час банківський Комітет ВРУ разом з УКБС продовжує опрацювання спрощення процедур капіталізації та реорганізації банків, та розглядає концепцію встановлення обмежених ліцензій або аналогічних за суттю рішень.

Крім того, оскільки службовці НБУ не несуть відповідальності за результати своїх рішень при реалізації наданих законом повноважень, та відсутнє проведення незалежної правової експертизи при прийнятті нормативних актів, що веде до завеликих корупційних чинників, до ВРУ поданий з/проект р. № 5257.

контакти

Кловський узвіз, 9/2, Київ,
Україна, 01021
Тел.: +380 44 288-1667
Факс: +380 44 284-3242
е-mail: kbs@kbs.org.ua

© 2009 Український кредитно-банківський союз
Produced by Viva-Solutions